header
site search by freefind advanced
 

Home
...............................

Biografia
..............................

Criza
..............................

Arunachala
...............................

Meditaţia
...............................

Maestrul
...............................

Citate
...............................

Legături
...............................

Forum
...............................

Contact
...............................

Criza

Am pomenit deja în scurta biografie despre ciudata experienţă a morţii pe care Ramana a trăit-o cu consecinţe majore pentru opţiunea sa ulterioară de a părăsi familia pentru Arunachala. Această experienţă a însemnat de fapt descoperirea Sinelui sau Jnana, esenţa interioară şi nepieritoare a fiinţei istorice.

ARamana Maharshipa se evaporă apoi curge prin ploaie din nou pe pămînd şi în rîuri ajunge în mare. La fel şi la om: în somn, dispare separarea de Tot, care revine în starea de veghe. Numai în starea de veghe eul personal este separat de Tot.

Acest lucru se datorează samskarelor, tendinţelor sau înclinaţiilor inconştiente care determină şi încarnarea fiinţei individuale, jiva. Cînd moare, fiinţa individuală poartă cu sine samskaras care determină renaşterea ulterioară.

Experienţa morţii este descrisă de Ramana cu propriile sale cuvinte.

Venkataraman was lying down upstairs. Nobody else was present. Suddenly for no reason, Venkataraman felt 'I will die', 'I am dying'. There is no reason for so feeling, I do not feel any condition due to fear. There was no thought to consult elders or doctors.

What is death? How to escape it? This is the predominant problem, no other thought. It has to be solved this instant.

In death the legs become stiff. The lips tighten the eyes close. The breath ceases. Thus the feelings came upon strongly. My legs too have become stiff, lips tightly closed, eyes have closed, the breath stopped.

Yes, without losing consciousness everything is clearly intuited (the outgoing senses have disappeared with the senses getting established inwardly).

In spite of the death of the body, the 'I consciousness' remains. The intuition of the personality clearly remains. When the body is cremated and turned to ashes, 'I' will not be destroyed. Because 'I' am not the body.

Now the body is insentient without intelligence. But 'I' am endowed with intelligence. Therefore, death is for the insentient body. 'I' am the deathless, conscious Self.

When there are no bodily activities connected with indriyas, the realization that ensues is not indriya generated. That 'I' intuition is direct and self luminous. It is not subject to inference. The Self after death is ever-new true Self.

Thus this new realisation dawned upon Venkataraman in an instant." (Citat din: http://www.arunachala-ramana.org/articles/news_self_enquiry.htm)

Cuvintele cheie aici sînt: In spite of the death of the body, the 'I consciousness' remains. Adică eul-conştient este treaz şi indestructibil chiar dacă moartea atinge corpul. Este o diferenţă majoră între eu şi corp. Corpul dispare, este supus degradării, în timp ce eul-conştient este nepieritor.

Moartea, spune Ramana, este pentru corpul nesimţitor, în timp ce eu sînt Sinele conştient!

Desigur că această realizare totală a clarităţii sinelui nu se poate transmite direct ci numai cu ajutorul cuvintelor, prin discurs. De aceea există multe nelămuriri şi chiar controverse legate de realizarea descrisă de Ramana. Din fericire, realizarea sa nu este singulară - ea este descrisă în mai multe religii şi căi spirituale (am publicat şi noi cîte ceva pe forum).

Copyright 2015. Ramana Maharshi Info